Educatie

De Spelbinder kan ook een educatief pakket voor scholen aanbieden.

Met een spelvorm iets leren, is één van de meest effectieve manieren om vaardigheden te verbeteren.

Door het spelen van spellen kun je een aantal vaardigheden en executieve functies verbeteren. Afhankelijk van het type spel, komen de volgende vaardigheden en executieve functies aan bod, waarbij er een onderverdeling te maken is in gedrags- en denkvaardigheden.

Gedragsvaardigheden
Denkvaardigheden

Verder komen onderstaande onderdelen natuurlijk ook aan bod als je spellen speelt.

strategisch inzicht
vooruit denken
begrijpend lezen
logisch nadenken
fantasie gebruiken
sociale interactie
frustratie overwinnen
geduld opbrengen

Het belangrijkste bij samen spellen spelen blijft echter het plezier wat leerlingen eraan beleven. De genoemde vaardigheden worden ook meestal onbewust getraind. Maar als begeleider van de betreffende leerlingen, kan er een hoop informatie over de verschillende vaardigheden worden gewonnen door het observeren van het spel. 

Bordspellen kunnen tot nieuwe inzichten over leerlingen leiden.

Van het klaarzetten en spelregels leren tot en met het opruimen van het spel en alles wat daartussen zit. Ook kan een begeleider later nog eens met de leerling reflecteren op het spel en wellicht een aantal vaardigheden concreet benoemen. Het spelen kan hiermee ook tot nieuwe inzichten over de leerling leiden.  

Rollenspellen

Een aparte categorie in het verbeteren van vooral sociale vaardigheden zijn de TTRPG’s. Leerlingen die moeite hebben met emotie-regulatie, sociale interactie of andere sociale competenties, kunnen door het spelen van dergelijke spellen werken aan hun sociale vaardigheden binnen de veilige omgeving van het spel én binnen de context van het karakter dat zij spelen.

 

Als speler zullen zij in de spelwereld moeten interacteren met andere personages, waarbij het herkennen van emoties, sociale context en intenties van deze personages een sleutelrol spelen. Als zij zelf een karakter hebben gecreëerd, zullen ze de karaktereigenschappen ook moeten gaan benutten. Als spelleider kun je er voor zorgen dat leerlingen steeds meer buiten hun comfort-zone komen, en daarmee sociale competenties verder kunnen ontwikkelen.

Als spelleider kun je er voor zorgen dat leerlingen steeds meer buiten hun comfort-zone komen, en daarmee sociale competenties verder kunnen ontwikkelen.